Saturday, December 19, 2009

Ruginya Kalau...



Ruginya kalau kebahgiaan akhirat yang tiada tolok bandingnya dijual dengan dunia yang tidak apa-apa ini. Itulah kata Syeikh Hilal Hizam Sanad ketika hissoh Usul Tafsir baru2 ini. Itulah kata-kata keramat sebelum masuk awal Muharram dari beliau..Sudah berhari2 saya terfikir kata-kata itu..Memikirkan diri sendiri..dan semua yang ada di sekeliling…

Dalam terfikir2 itulah.., semalam saya dapat sedikit ta’aliq tentang perkara itu dari Ustaz Shahir Hassan yang datang ziarah ke Yaman. Baru2 ini anak saudaranya telah kembali ke Rahmatullah...Allahyarham Adik Afif. Teringat pada dia, sayu di hati masih belum habis. Allah lebih menyayanginya..Seawal umur 13 sudah dipanggil Allah. Kata Ust Shahir, “bukan senang nak tinggal waris kat bumi Yaman, meninggal dalam jihad ilmu..korang ingat mudah ke??. Kalau ada lagi anak nak mati disini, ana nak hantar lagi”.

Semalam Ust Shahir ada menyebut, kita kalau fikir taknak berjuang..kena fikir satu perkara sahaja. Kita hidup di dunia ini hanya sekitar 60 hingga 70 tahun sahaja. Satu jangka waktu yang agak lama kalau fikir sekali imbas..Tapi cuba fikir balik, dalam alam kubur agaknya berapa lama kita akan bertapa kat sana?. Nabi Nuh hidup beratus tahun. Lama sungguh umur dia di atas dunia. Tapi dari zaman Nabi Nuh sampai sekarang, agaknya dah berapa ribu tahun Nabi Nuh hidup di alam kubur. Begitu juga keadaannya lebih kurang dengan kekasih kita Nabi Muhammad SAW. Abrahah pun sama….Abu Jahal pun..Tun Razak..Tun Hussin Onn..Allahyarham Ust Fadhil..dan semua manusia2 yang terpahat namanya disisi manusia.

Itu belum lagi masuk waktu dan masa di alam akhirat yang tiada berkesudahan dan tiada penghujungnya..Nak tunggu dari hari kita mati, dalam alam kubur hari dibangkitkan..dan tunggu giliran hisab amalan..lamanyaaaa….Jauh lagi lama dari jangka waktu kita hidup. Apalah sangat jika nak dibandingkan 60 atau 70 tahun hidup di dunia.~Allah…

Cuba bayangkan…di Malaysia. Kalau kita ada dalam bank. Nak berurusan dengan pegawai bank di kaunter. Dalam keadaan ada aircond,kerusi empuk dan segala kemudahan (nak dibandingkan dengan Yaman, tak bolehlaa..). Nak tunggu giliran nama kita dipanggil pun naik berkematu rasanya. Bosan yang amat!. Boring…Sakit hati..semua bercampur baur..Nak tunggu nama kita dengan jarak bermula dari nabi Adam sehingga orang yang terakhir dilahirkan, agak-agak kita giliran yang keberapa?. Dengan keadaan yang masyaAllah sangat hebat hiruk pikuknya masa itu, agaknya boleh ke kita sabar sepertimana kita sabar menunggu dengan suasana penuh boring dan bosan di dalam bank…Jauh..jauh sekali bandingannya..~Allah..

Bayangkan..Selepas menunggu di dalam alam kubur yang tersangat panjang..Setelah puas menunggu di dalam kubur..Itupun kalau di dalam kubur tiada apa yang berlaku. Dibangkitkan dan diseur ke padang Mahsyar. Dalam gegak gempita suasana padang mahsyar. Nak menunggu lagi sehingga nama dipanggil untuk dihisab. Menunggu lagi selepas beratus atau beribu-ribu tahun menunggu. Dengan takut, hiba, terpinga-pinga, segala makhluq dan rupa serta keadaan ada di depan mata, tak tahu ke syurga atau ke neraka, menangis..menjerit..meraung seorang diri..tiada siapa yang peduli..Tiba-tiba, diri ditegur, bahu dipeluk..tangan dipegang..bila berpaling, Alangkah leganya..Sejuknya jiwa..Rasulullah disisi. Tangan ditarik dan diri dibawa ke bawah Arasy Allah..~Allah..

Adakah sama perasaan kita ketika itu seperti orang yang ditarik pegawai bank yang mengenal diri kita dan menyelesaikan urusan kita tanpa menunggu giliran dan dibawa menunggu di bilik khas sewaktu membuat urusan di bank?. Jauh..jauh sekali bezanya. Tidak boleh dibandingkan langsung!!..Syafaatmu Rasulullah!..Itulah yang kami dambakan..

Apa yang menjadi kayu ukur???...Apa yang menentukan nasib kita?..ketika dalam alam kubur..ketika di padang Mahsyar..Ketika menunggu giliran dihisab dan tempat kita di akhirat kelak yang waktunya bukan 60 tahun, bukan 70 tahun, bukan 500 tahun, bukan 1000 tahun, malah beribu-ribu tahun???...

Semuanya hanya antara 60 tahun kita didunia…Itupun kalau sampai umur 60 tahun. Kalau tak sampai??..

Bahagia atau sengsara di dua alam tersebut hanya bergantung kepada 60 atau 70 tahun tersebut..Alam kubur..,samada…raudhah min riyaadhil jannah atau hufrah min hufarin nar.. Taman dari taman syurga atau lubang dari lubang neraka. Alam akhirat pula…Samada syurga atau neraka..Hanya waktu itu…60 natau 70 tahun..Pastikah kita umur kita akan sampai ke waktu itu?. Alangkah singkatnya..Subhanallah..singkatnyaaa..

Kalau dalam jangka masa yang sangat singkat itu, kita tak berjuang. Tak kumpulkan amalan..Bergelumang dan berbangga dengan dosa..Astaghfirullahalazim..Ruginya..Kerana telah menjual kebahagiaan di akhirat dengan dunia yang sangat tiada apa-apa..

0 comments:

 
Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul .