Friday, September 5, 2008

Kembara-Ibb Ardhul Khadra'

Salam untuk semua..

Alhamdulillah...kali ni ambe berjalan lagi. Tiada yang lain hanya berjalan dan berjalan..Hehehe..

Kembara kali ni menjengah bumi Ibb di Yaman. Salah satu negeri di Yaman yang diiktiraf negeri yang paling hijau dan paling banyak menerima hujan di sepanjang tahun. Perjalanan dari Sana'a ke Ibb mengambil masa hampir 5 jam. Sepanjang jalan ke sana dipenuhi kebun2 menghijau. Memang agak berbeza dengan mana2 negara yang telah ambe lawati. Sistem pertanian yang digunakan masih lagi seperti zaman purba yang lalu. Tradisional, unik dan klasik. Menimbulkan suasana lama yg agak seronok klau dihayati..

Ambe malas nak tulis panjang2 kali ni. Nak upload gambar je buat tatapan pembaca. Letih nak tulis panjang2..Hehehe..


Pemandangan biasa disepanjang perjalanan dilereng gunung2.


Sepanjang perjalanan, bas yang kami naiki melalui lereng2 gunug yang sangat curang. Bayangkan!, jarak dari bas dan jurang ditepi kurang dari satu meter. Tanpa divider!!. Setiap kali bas ni ambil selekoh, kami bertakbir dan mengucap panjang. Drebar kerja dia gelak je melihat gelagat kami. Hampesh!!..


Kalau di Malaysia, yang dok serabut2 tengah jalan tu lembu dan kerbau. Kat sini unta pulak yang serabut. Sekali kami lalu, masing2 macam orang jakun tak penah tengok unta. har..har..har..


Suasana indah dari puncak bukit di Bandar Ibb. Kota Ibb yang sayup mata memandang.


Bahagian depan bukit di Bandar Ibb tu menhadap kota, bahagian belakangnya pula terserlah kebun2 yang semacam berbentuk kontur. Sungguh unik!!. Pandai sungguh diorang nih!!.Subhanallah..


Mari..Mari!!, peria cicah garam!!. Goreng pun sodap!!. Salah satu makanan pelik orang Yaman. Tapi yang bestnye..perianya tak pahit. Sedap pulak cicah dengan garam. Beso pulak perianya..


It's a bird!!. No!, It's a plane!!. No!!, Its Suppermaaaaaaaaaaaaaann!!...Up Up Pass Awayyy!!!..

Acara terakhir kami setelah puas round2 puncak bukit ialah perlawanan bola sepak antara "Team Bebudak Melayu" VS "Team Bebudak Ibb". Peralawanan yang sangat sengit!!. Pasukan Bebudak Melayu sungguh hebat, tangkas dan lincah walaupun bukan di gelanggang sendiri. Keputusannya Bebudak Melayu berjaya dikalahkan dengan mata 5-1. Har..Har..Har..Tu sebab ambe tak masuk tu. Kaki ambe terpeleot main bola minggu lepas. Kalau taaaakkk...,tak nak cakaplaa..(",). Ambe jadi pengurus pasukan je tukang kutuk tepi padang. Hehehe..


" Bebudak Melayu" VS " Bebudak Ibb"..Diorang menang kes main bola atas pasir kasar dan hitam je..Kalau main kat padang bukit payong..Sure depa kalah punya..

Kembara kali ni keje naik bukit turun bukit je. Banyak bukit2 dan jurang2 yang diredah. Kalau nak letak gambar ni banyak sangat lagi nih!. Baru letak 1% dari 100% ni. Rapat senja, barulah kami bertolak pulang ke Sana'a. Rehlah kali dianjurkan oleh ustaz Muhammad, pengetua Markaz Lughah. Sporting jugak dia. Tapi kesiann..asyik terkena je dengan ambe dalam bas. Tulaa..jangan cabar ambe berteka teki. Bukan senang nak tukarkan teka teki melayu ke dalam bahasa arab. Hehehe..Ala Kulli Hal..Musafir kali ini berjaya merapatkan ukhwwah ambe dengan sahabat2 yang baru sampai dari Malaysia. Majoriti mereka dari Malim Nawar. Sebelum2 ni tegur2 camtu je. Alhamdulillah..ambe berjaya menambahkan kawan lagi.


Ukhuwwah Fillah..Wa Bihablillah..Sayonara Ardhul Khadra'..

Jaa!!..Salam..

0 comments:

 
Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul .