Thursday, November 26, 2009

Nak Berjuang..Kena Tahu Korban Perasaan..


Ukhuwah..

Satu lafaz yang sangat indah terbina dari lafaz yang indah..

Alhamdulillah..Allah masih lagi memberikan peluang kepada saya untuk merasa nikmat ukhuwah yang dibina diatas kasih sayang kerana Allah…

Pengalaman bersama sahabat-sahabat di bumi Yaman ini banyak mengajar saya erti ukhuwah Islamiah~Allah..Semenjak saya sampai ke Yaman selepas pulang bercuti ke Malaysia, Allah memberikan peluang yang banyak untuk saya menilai erti ukhuwah yang sebenar. Saya diberi penghormatan oleh sahabat-sahabat untuk menjadi tali penghubung ukhuwah yag agak retak. Walaupun tugas itu seharusnya diberikan kepada orang-orang yang lebih thiqah dari saya. Namun saya menganggap ianya satu latihan tarbiyah buat diri saya disini. Saya bertemu dengan pelbagai latar belakang dan kedudukan. Memerhati dan menilai. Melihat semuanya dalam diri saya..Mengajar dan mentarbiyah diri sendiri dan sahabat-sahabat. Semuanya ada hikmah dan mau’izah. Sungguh indah ukhuwah itu. Baru sekarang saya merasainya.

Kalau tidak ada kepahitan, kita tidakkan tahu nilainya kemanisan . Kalau tidak ada badai gelombang, kita tidak akan tahu indahnya ketenangan…Terkadang keretakan sebeginilah yang mengajar kita nilai dan erti indahnya ukhuwah..

Fitnah dan tohmahan yang berlaku antara satu sama lain semuanya dibina diatas dasar zhon dan sangkaan buruk semata-mata. Bila ianya tidak diurus dengan baik, akhirnya membawa kepada pecahnya nanah yang mebengkak. Memuntahkan segala keburukan dan kehinaan..Akhirnya menghapuskan madu ukhuwah yang telah sedia ada..Sungguh hebat perancangan syaitan…Membina ego manusia sehingga membuatnya lupa akan jawatan hamba. Mencanang berita tanpa difikir jalan Islam yang ada. Semuanya ini makar syaitan yang merencana..

Tapi bila hati bertemu hati..sayang bertemua sayang..ilmu bertemu ilmu..hamba bertemu hamba..Kasih kembali bertaut..Syaitan menggelupur kekalahan..Semuanya mengakui salah sendiri, melihat masing-masing kedalam diri..Membela sahabat yang dulunya dimusuhi..~Allah.Semuanya rahmat kasih sayang Allah yang merencana..

Mungkin inilah ujian Allah bila kita berazam untuk mengeratkan lagi ukhuwah. Memang PERMAYA pada tahun ini sejak dari awal pemerintahannya sesi ini asyik mencanangkan untuk menguatkan ukhuwat. Tema pun “ukhuwah dieerat menjulang syariat”. Inilah rahmat Allah, mahu melihat adakah betul niat kita dalam membuat kerja. Semoga dengan ujian ini Allah meletakkan kita dibarisan orang yang tidak “bercakap sahaja”.

Segala apa yang berlaku, membuatkan saya terfikir. Agaknya inilah juga keadaan yang berlaku dalam kelompok pejuang Islam di Malaysia, Cuma dalam lapangan dan skop yang lebih besar merangkumi semua peringkat yangberbeza-beza. Tidak adakah jalan ukhuwah Islamiah yang boleh membina kembali ukhuwah Islamiah yang telah sedia terjalin. Kadang-kadang terdetik dalam hati saya mengapa orang-orang sebegini berintima’ dengan jamaah. Apa niat dan tujuannya. Kadang-kadang saya mahu sahaja menjadi orang yang berkecuali. Tapi itu bukanlah sesuatu yang sepatunya. Saya yakin Allah bersama dengan orang betul-betul terbukti taqwanya kepada Allah dan semestinya saya akan mengikut orang-orang seperti itu.

Saya betul-betul baru bertemu nilai kata-kata murabbi saya disini. KORBAN PERASAAN..SEORANG DAI’E MESTI SENTIASA ADA SIFAT KORBAN PERASAAN..

Kadang-kadang kita dimanipulasi oleh perasaan. Memang selalunya kita berada dibawah telunjuk perasaan. Rasulullah semenjak zaman kecil lagi dilatih untuk mengorbankan perasaan. Bahkan sejak lahir..sehingga baginda dipanggil oleh Allah. Tidak semua perkara boleh dilayan..Kata-kata manusia tidak boleh dihalang. Lebih-lebih lagi apabila bertemu dengan masalah mengata peribadi. Tidak semuanya mesti diambil tahu. Kalau sudah tahu, selagi tidak membawa kepada kerosakan pada perkara yang lebih utama, tindakan yang paling awla’ dilakukan ialah KORBAN PERASAAN..


Korban untuk perkara yang lebih utama.


Bila saya fikir-fikirkan hal ini..saya jadi takut. Bagaimana saya akan menhadapi suasana dan keadaan yang lebih besar dari ini..Bagaimana saya boleh berdepan dengan pelbagai perkara nanti. Bila sudah pulang dan mahu berjuang..Sudah tentu banyak yang perlu dikorbankan..Terutamanya PERASAAN. Apabila sudah berkeluarga..mendampingi masyarakat..bersama para pejuang..menghadapi masalah hidup..masalah diri..dan segalanya..Mampukah saya mengorbankan perasaan saya… ~Allah..Berikanlah saya dan sahabat-sahabat saya kekuatan untuk berkorban keranaMu..

SALAM AIDIL ADHA..SEMOGA PENGORBANAN NABI ALLAH IBRAHIM KHALILULLAH DALAM MENGORBANKAN PERASAANNYA MENJADI CONTOH IKUTAN BUAT KITA PEJUANG AGAMA ALLAH SWT...

0 comments:

 
Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul .